Останнім часом динаміка ринку праці значно зросла. Пандемія COVID-19 призвела до серйозних та досить непередбачуваних змін. Усе  здається невизначеним, як ніколи. Позитивна сторона цього полягає у тому, що такий перехідний період дає можливість розвинути особисті якості, завдяки яким усе це матиме на вас менший вплив.

У цій статті ми поговоримо про Soft Skills: що це, чому вони важливі та на чому саме ми повинні зосередитись у даному контексті.

 

Що означає Soft Skills?

Soft Skills (м’які ,гнучкі) навички — це особисті якості, що відрізняють нас від інших. Вони є результатом особистості, звичок, які ми сформували або які нам прищепили, або ж вони можуть бути результатом вибору нами способу життя.

Їх не можна оцінити кількісно чи сертифікувати, тому часом роботодавцеві складно ідентифікувати їх після співбесіди. Через це вони довго вважалися несуттєвими. Серед найбільш потрібних Soft Skills: креативність, комунікабельність, тайм-менеджмент, впевненість у собі, гнучкість та адаптивність, або робота в команді.

 

Soft Skills проти Hard Skills

Аби краще зрозуміти, про що йде мова, давайте трохи поговоримо про Hard Skills. Вони становлять сукупність навичок і здібностей, які виникають в результаті кваліфікацій, отриманих під час навчання, конкретних освітніх програм або попередньої роботи.

На відміну від Soft Skills, Hard Skills вважаються обов’язковими, базовими вимогами і можуть бути сертифіковані. Наприклад, для роботи у сфері ІТ нам потрібно знати певну мову програмування. Hard Skills є корисними для певної роботи, а Soft Skills допомагають нам, коли ми хочемо пройти професійну перепідготовку.

 

Чому Soft Skills важливі та у чому їхня відмінність?

Ринок праці став дуже конкурентним, особливо через наслідки пандемії. Кандидатів на роботу стає все більше і більше, і відбір проводиться жорстко, задовго до появи можливості для співбесіди. Ось чому нам потрібно вчитися складати привабливе резюме, включно зі Soft Skills. Вони допомагають не лише отримати роботу, а й залишитися з нею.

Дослідження показують, що людина змінює від 5 до 11 робочих місць протягом усього життя. Вірогідність працювати у сфері, відмінній від тієї, на яку ви навчались, досить висока. Також це пов’язано з дисбалансом між системою освіти, яка щорічно випускає більше молодих людей, підготовлених для певної галузі, та реальною потребою ринку. Щоб знайти роботу, яку ви хочете, ви повинні бути адаптивним та гнучким.

Очікується, що у 2030 році існуватиме лише 20% відомих нам сьогодні робочих місць. Суспільство змінюється, переходячи від мануфактурного до роботизованого та цифрового. Під час підготовки кадрів найпершою задачею має бути розвиток Soft Skills, які відрізнятимуть те, чого можна досягти за допомогою людських ресурсів, від цифровізації.

 

Топ 5 найпотрібніших Soft Skills

1. Адаптивність.

Під час пандемії здатність адаптуватися дуже допомогла, особливо тим, хто перейшов на роботу з дому. Також одразу з моменту співбесіди роботодавець може перевірити вашу готовність бути гнучким.

Ми можемо покращити цю здатність, змінивши звичний погляд на речі. Шукаймо більше одного рішення проблеми, що тренує наш мозок бачити можливості.

Той, хто вміє підлаштовуватись, не боїться виникнення проблеми та знає, як з нею впоратися. Він лишається продуктивним, оскільки здатен одразу знаходити комфорт у роботі.

 

2. Креативність.

У більшості людей креативність асоціюється з мистецтвом. Бути креативним не означає, що ви маєте малювати чи писати вірші. Креативні не лише художники. Креативність означає перспективу, здатність встановлювати зв’язки і розуміти особисту інтуїцію.

Ми можемо вдосконалювати творчі здібності, експерементуючи і постійно вивчаючи нове, розвиваючи уяву. Якщо адаптивність допомагає нам під час пошуку рішень з вже наявними ресурсами, то креативність базується на здатності мислити нестандартно, — Think outside the box. Шукайте рішення там, де найменше очікуєте їх знайти, і встановлюйте зв’язки!

Хто креативний, завжди має продуктивні, унікальні рішення. Креативний співробітник корисний тоді, коли мова йде про конкуренцію.

 

3. Тайм-менеджмент

Вміння бути організованим — це те, з чим ви зустрічаєтесь бодай раз у житті. Або в дитинстві, коли ви вчилися розподіляти свій час, або у школі, коли потрібно було ефективно підготуватися до іспитів. Проте не багатьом з нас вдається самоорганізуватися. Під час пандемії через режим віддаленої роботи, запропонованої роботодавцями, у багатьох виникли проблеми з правильним розподілом часу таким чином, щоб не порушувати баланс між особистим життям і роботою.

Ми можемо покращити цю здатність, плануючи час та розставляючи пріоритети за допомогою відомих Переліків справ — To Do Lists. Таким чином ми можемо визначити втрати часу та виграти більше часу для себе. Продуктивна людина встановлює свій час і план роботи, уникає перерв та надмірної соціалізації і вчиться управляти власним перфекціонізмом.

Той, хто добре організований, завершить справи вчасно і залишиться врівноваженим. Він буде не зайнятою, а продуктивною людиною.

 

4. Спілкування

Більшість з нас вважає, що ми вміємо спілкуватись. Проте справа не в тому, щоб вміти говорити чи писати. Позитивне ставлення, грамотна подача інформації, вміння слухати і фільтрувати речі, вміння переконувати і невербальні способи спілкування — ось деякі з обов’язкових вимог, коли мова йде про спілкування.

Ми можемо поліпшити свої комунікативні навички, використовуючи його засоби. Погане спілкування також пов’язано із недостатньою увагою до предмету розмови. Потрібно розуміти різницю між “слухати” і “чути”. Робіть вправи, розповідаючи друзям про певні речі і не відволікаючись від суті. Спробуйте переконати їх та привернути їхню увагу.

Того, хто вміє спілкуватися, легко розуміють і він сам легко розуміє інших. Він має здатність синтезувати, бути продуктивним та вигравати час. У відносинах з клієнтами він ефективний завдяки ясності, приємним звертанням,  використанню вербальних та невербальних способів переконання.

 

5. Впевненість у собі

Оптимальна самооцінка перетворює нас на врівноважених людей. Все, що означає баланс, приваблює та вибудовує відносини, засновані на довірі. Коли ми не довіряємо собі, ми непродуктивні, стаємо перфекціоністами, намагаємося прагнути чогось, що не є справжнім, ми критичні і не здатні підтримати оточуючих.

Ми можемо покращити нашу впевненість у собі, уявивши себе тим, ким ми хочемо бути. Ми виявляємо перешкоди на шляху до цього і намагаємося брати на себе ризики. Намагайтеся робити якомога більше речей, які вас лякають, долаючи власні страхи. Відмовтеся від критики та спробуйте комусь допомогти.

Впевнена в собі людина легко ризикує, а, отже, готова до будь-яких викликів. Вона є доброю колегою, бо не вважає ворогом того, хто поруч. Вона може бути хорошим менеджером, приваблюючи людей, які вселяють у неї впевненість. Вона має свободу, продуктивна і завжди сповнена енергії.

 

Чому Soft Skills?

Будь-який роботодавець прагне добирати собі колег з числа людей, які володіють такими здібностями. Є багато добре підготовлених професіоналів, але ті, хто володіє цими якостями, є обраними. Чому? Людина, що володіє цими якостями, заслуговує на довіру, ефективна, продуктивна, вміє вирішувати проблеми, легко адаптується до колективу, її поважають та цінують, і вона здатна досягти приголомшливих результатів в короткі терміни.