Згідно зі статистикою Salesforce, 86% працівників та менеджерів вказують на відсутність співпраці чи неефективне спілкування через невдачі на роботі. Відсутність ясності, прозорості та колаборації між людьми призводить до помилок, принаймні так вважає значний відсоток серед нас.

 

Та що відбувається у проміжку між двома моментами, між поганим спілкуванням і власне помилкою? Чи можна попередити помилки? І якщо так, то як саме?

 

Перший елемент, що починає вирувати над командою, в якої немає порозуміння, немає всіх даних про те, що вона повинна робити, про кроки, які потрібно зробити, чи про цілі, задля досягнення яких необхідно здійснити певні дії — це Чутки.

Пані Чутка присутня під час реальних чи віртуальних перерв на каву, в чатах чи обговореннях у WhatsApp. Вона з’являється сором’язливо, так ніби бажає перевірити, чи є в неї родючий ґрунт, на якому можна зростати, аби пізніше домінувати у розмовах учасників. Пані Чутка має фантастичну здатність укорінюватися в уявленні тих, хто відводить їй мало місця. Хоча на першому етапі на неї дивляться з недовірою, час є великим союзником чуток, і якщо з плином часу ніхто не втручається, вони можуть замінити правильну та ясну інформацію.

Якщо Ви займаєте керівну посаду і до вас доходить помилкова інформація про певну ситуацію, саме ЗАРАЗ найкращий час для вживання заходів.

Ви, напевно, знаєте, але вважаю необхідним зважати на те, що це явище є нормальним. Люди шукають підтвердження у поглядах інших, вони шукають підтвердження того, що вони сприймають. Також є ризик того, що коли хтось втрутиться у цей момент з позиції сили, чутки можуть ще більше укорінитися в загальній свідомості.

Необхідно втрутитись, але м’яко, з розумінням та готовністю внести ясність у всі незрозумілі питання. Запевніть тих, до кого звертаєтесь, що ви завжди готові відповісти на питання. Говоріть  це щиро.

Якщо не вживати жодних заходів, майте на увазі, що пані Чутка приходить разом з багатьма іншими явищами, які заслуговують на увагу. В першу чергу проявляють себе стрес і тиск, породжені, в свою чергу, неясною та неповною інформацією. За відсутності подробиць, котрі пролили б світло та дали б відповіді на питання людей, вони почнуть боятися помилки, яка згодом призведе до ще більш серйозної відсутності психологічної безпеки.

 

Уявіть собі наступний сценарій: в компанії, де Ви працюєте, з’являються чутки про те, що заробітну плату буде скорочено залежно від ефективності роботи. Чутки спричинять загальне напруження через це питання, що згодом примусить людей дуже уважно ставитись до того, як вони працюють. І будьмо відвертими: хоча від нас вимагають стійкість до стресу, робота, яка генерує конструктивні та творчі ідеї, не може проводитися в напруженні.

З точки зору еволюції, ці два способи мислення відрізняються залежно від ситуації. Якщо ми відчуваємо небезпеку, ми спрямовуємо всі наші ресурси на виживання. Якщо ми зрозуміємо, що є можливість отримати винагороду, то проявимо творчий підхід до її одержання. 

Повертаючись на наведеного вище прикладу, буде створено середовище недовіри, а серед членів команди виникне нездорова конкуренція, в якій кожен хотітиме “досягти успіху”. Звідси ми будемо рухатися по колу, що буде слідувати правилу “снігової кулі”.

Психологічна незахищеність на роботі спровокує ще більше дискусій, виникнення невеликих груп, і ми можемо вже говорити про друге покоління чуток, що народжуються у цей час. Справи погіршуватимуться під власною ж вагою, і навряд чи вдасться це зупинити.

Чутки — це болото, що затягує в свої тенета будь-яку групу людей, які не спілкуються по-справжньому та ефективно. Вони можуть поставити під загрозу потенціал команди,  якою ви керуєте,  та можуть стати джерелом ситуацій, які складно буде вирішити. Крім того, в контексті пандемії, коли спілкування сильно страждає через брак прямого контакту, повернення до розуміння, доступності та відкритості може допомогти нам краще долати ці проблеми.

 

Якщо Ви управляєте командою, як Ви забезпечуєте передачу та чітке, правильне і прозоре розуміння Вашого меседжу?